en dag i huvudstaden.


Igår var jag och min man i Stockholm över dagen för ett ärende vi ännu inte tagit beslut i. Jag bar runt kameran i Vasastan, Gamla stan, på drottninggatan, Djurgården, flera vändor i tunnelbanan, ut i några förorter och tillbaka till Arlanda och de enda bilder som blev anständiga var dessa fem. MEN men. Det blev i alla fall en dag med promenerande, glass, öl, lite äventyr och en massa skratt. Svinmysigt och bra. Nu är batterierna laddade för en hel massa saker. Vet knappt var jag ska börja... 
0 kommentarer

om reklam.

Okej, idag vill jag prata lite om stereotyper och reklam.
 


Den här reklamen kan vara det vidrigaste. Kvinnan är en mamma som endast filmas i sitt kök, hjälper sina barn med läxorna och inte förstår någonting alls om SSD-disken. Männen sitter i fina kontorsutrymmen, är kunniga inom IT och använder datorerna för arbete och lagring/överföring av filer. Dessutom kan de redan en massa om formatering, backups och operativsystem. Det värsta är ändå när kvinnan säger "I'm sorry, I don't know how to" och sedan på slutet säger "look at what I've done, I feel like an expert!" efter att hon installerat någonting som sägs vara superenkelt att installera. Om ni kollar på videon tror jag att ni förstår problemet för sterotyperna och könsrollerna är SÅ tydliga att jag satt och rynkade på ögonbrynen igenom hela videon. Det känns nästan som ett skämt??? Vet inte. LÅT BRUDEN VARA DEN SOM KAN!!! Jag är ganska säker på att jag kan mer om datorer än många män runt omkring mig, och det har självklart ingenting med mitt kön att göra utan att jag "alltid" varit en flitig användare av datorer och därmed lärt mig. Helt galet, va?

En annan reklam som gör mig arg (som dock är lite gammal nu, men jag antar att alla inte har sett den eller följt debatten så jag lyfter den ändå) är Doves beauty sketches.



Här porträtteras kvinnor (ja, bara kvinnor) av en konstnär (ja, man), där de får beskriva sig själva utan att konstnären får se dem. Utifrån deras beskrivning av sig själva målar han därefter av dem. När det är gjort ska han måla av samma kvinna igen, men då utifrån en beskrivning från en annan person (ja, delvis män). Poängen med videon är att bilden där den andra personen gör beskrivningen blir mer verklighetstrogen, och den bild där personen själv beskrivit sitt utseende ska vara "fulare" och visar klart upp det hon anser är hennes brister. Bla bla bla. Hela poängen med reklamen är att alla är vackra oavsett hur de ser ut men STOPP. 

"I should be more grateful of my natural beauty. It impacts the choices in the friends that we make, the jobs we apply for, how we treat our children... It impacts everything. It couldn't be more critical to your happiness". 

Så säger en av kvinnorna efter att hon fått se sin bild. Det budskap videon egentligen sänder ut är alltså att utseendet VISST spelar en STOR jävla roll. Oavsett om en ser sig själv som vacker eller inte så "ska" en bry sig om sitt utseende. Dove beauty sketches handlar inte bara om att "alla är vackra" utan om att det är så otroligt viktigt att bry sig om sitt utseende, och att det påverkar vår vardag och cirkulerar kring alla händelser i vårt liv.

Dessutom lyfter Dove fram det kvinnorna anser är brister som någonting negativt, vilket gör att de människor som faktiskt har de attributen får höra att de inte duger. Det som lyfts fram som negativt är bland annat "fatter" och "rounder face" medan det som lyfts fram som positivt är den motsatta beskrivningen "thin face". Smal är det bästa man kan vara - inte ett helt ovanligt budskap idag. Som om det inte vore nog talar de om att vetskapen om att en har ett vackert yttre resulterar i... lycka. Tack för påminnelsen, hörrni. Ska försöka att inte glömma det. Det är ju inte som att vi påminns om det i övrigt, så det var ju bra.

Summan av kardemumman är alltså att du kan vara smart, rolig, kreativ, snäll, duktig på idrott, ha en fantastisk sångröst, vara snabbtänkt, allmänbildad, en god lyssnare, omtänksam eller tusen andra grejer. Men haha, tro inte att det duger tjejer! Inte om ni inte är vackra. För alla ska vara vackra och det är det som betyder något.

Jag förstår baktanken och budskapet att vi inte ska vara så hårda mot oss själva är svinbra, för jag tror att alldeles för många människor är sina egna hårdaste kritiker. Självklart är det toppen att lära sig uppskatta sina egenskaper istället för att bara se det en själv anser är negativt, men det hela blir bara så fel för det finns så mycket annat som är värt att fokusera på istället för att primärt lyfta fram utseendet.

Sist men inte minst vill jag slänga in en kort notis om baksidan på Axe:s (som för övrigt ägs av Unilever, samma företag som äger Dove) övertydligt heteronormativa flaskor.



Börjar undra om Putin extraknäcker hos dem. 
1 kommentar

det är inte stockholm men det duger ibland.

 
Hade världens bästa kväll igår med detta fina hjärta som gör allting lite bättre. Vi kollade på den "nya" södrahamnplanen (jag hade lovat mormor och det blev ett mysigt kvällsäventyr). Världens finaste 1. himmel 2. måne??? Helt fascinerad och lycklig över dessa bilder. Idag har jag ringt samtal som varit läskiga men glädjande och kanske kanske kanske händer det något bra snart. Och då kanske livet börjar duga. Läs mellan raderna för mer info kram!!! 
0 kommentarer